Vo Hoang Bac *

* Correspondence: Vo Hoang Bac (email: BacVH@vhu.edu.vn)

Main Article Content

Tóm tắt

Trong bối cảnh nâng cao hiệu quả quản lý, tự quản trị là một biến quan trọng giúp nhân viên có trách nhiệm thực hiện, duy trì và cam kết cải thiện hiệu suất làm việc của cá nhân. Điều này mở ra nhiều cơ hội và thách thức cho các tổ chức du lịch và dịch vụ khách sạn tại Việt Nam có thể tận dụng lợi thế về khả năng tự quản của nhân viên để có thể tăng tính cạnh tranh trên thị trường. Trong nỗ lực giúp các công ty du lịch và khách sạn có cái nhìn tổng quan về hành vi của nhân viên trong việc thực hiện công việc, nghiên cứu này đã kiểm tra sự ảnh hưởng của việc tự quản lý của nhân viên dịch vụ trong các tổ chức du lịch và dịch vụ khách sạn ở TP.HCM, Việt Nam. Kết quả phân tích CFA and SEM đã chỉ ra mối quan hệ tích cực giữa việc tự quản trị bản thân, ý thức về năng lực bản thân, sự tự tin; và các tiền tố này đã có một tác động rất lớn đến việc thực hiện công việc của nhân viên Việt Nam. Nghiên cứu cũng gợi ra những phương pháp quản lý hữu ích để giúp các nhà quản lý sử dụng các chiến lược quản lý nguồn nhân lực phù hợp để có thể tự quản lý nhân viên và thực hiện công việc trong ngành du lịch và khách sạn.

Article Details

Tài liệu tham khảo

[1] Bandura A., 1982. Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37, pp.122-147.

[2] Becker T. E., Billings R. S., Eveleth D. M., and Gilbert N. L., 1996. Foci and bases of employee commitment: Implications for job performance. Academy of management journal, 39(2), pp.464-482.

[3] Bergen C. W., Soper B., and Gaster B., 2002. Effective self-management techniques. Journal of Business and Entrepreneurship, 14(2), pp.1-15.

[4] Chaijukul Y., 2010. An examination of self-leadership performance mechanism model in Thai private organization. International Journal of Behavioral Science, 5(1), pp.15-32.

[5] Chiang C. F., and Hsieh T. S., 2012. The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management, 31(1), 180-190.

[6] Cohen S. G., Chang L., and Ledford G. E., 1997. A hierarchical construct of self‐management leadership and its relationship to quality of work life and perceived work group effectiveness. Personnel Psychology, 50(2), 275-308.

[7] Conger J. A., and Kanungo R. N., 1988. The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), pp. 471-482.

[8] Fulford M. D., and Enz C. A., 1995. The impact of empowerment on service employees. Journal of Managerial, 2, pp.161-175.

[9] Gapp R., 2004. The risk to organizational excellence by processes that limit managerial knowledge and perfection. Journal of Manufacturing Technology Management, 15(5), pp.387-393.

[10] Huang C., and Hsueh S., 2014. A study of the effect of incentive system on job performance-an example of hotel's IT staffs in Taiwan. Journal of Global Business Management, 10(2), pp.57-66.

[11] Karoly P., 1993. Mechanisms of self-regulation: A systems view. Annual Review of Psychology, 44(1), pp.23-52.

[12] Kirkman B. L., and Rosen B., 1999. Beyond self-management: Antecedents and consequences of team empowerment. Academy of Management Journal, 42(1), pp.58-74.

[13] Kolz A. R., McFarland L. A., and Silverman S. B., 1998. Cognitive ability and job experience as predictors of work performance. The Journal of Psychology, 132(5), pp.539-548.

[14] Kusluvan S. (Ed.)., 2003. Managing employee attitudes and behaviors in the tourism and hospitality industry. New York: Nova Publishers. pp.25-50.

[15] Lorig K. R., Hurwicz M. L., Sobel D., Hobbs M., and Ritter P. L. 2005. A national dissemination of an evidence-based self-management program: A process evaluation study. Patient education and counseling, 59(1), pp.69-79.

[16] Maddux J., Sherer M., and Rogers R., 1982. Self-efficacy expectancy and outcome expectancy. Cognitive Therapy and Research, 6, pp.207-211.

[17] Manz C. C., and Sims H. P., 1980. Self-management as a substitute for leadership: A social learning theory perspective. Academy of Management Review, 5, pp.361-367.

[18] Manz C. C., and Neck C. P., 2004. Mastering Self-Leadership: Empowering Yourself for Personal Excellence. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

[19] Motowildo S. J., Borman W. C., and Schmit M. J., 1997. A theory of individual differences in task and contextual performance. Human performance, 10(2), pp.71-83.

[20] Neck C. P., and Houghton J. D., 2006. Two decades of self-leadership theory and research: Past developments, present trends, and future possibilities. Journal of Managerial Psychology, 21(4), pp.270-295.

[21] Nguyen D. T., 2007. Factors affecting the utilization of the internet by internationalizing firms in transition markets: Evidence from Vietnam. Marketing intelligence and Planning, 25(4), pp.360-376. Doi: 10.1108/02634500710754592.

[22] Patah M. O. R. A., Radzi S. M., Abdullah R., Adzmy A., Zain R. A., and Derani N., 2009. The influence of psychological empowerment on overall job satisfaction of front office receptionists. International Journal of Business and Management, 4(11), pp.167-176.

[23] Quang T., and Vuong N. T., 2002. Management styles and organisational effectiveness in Vietnam. Research and Practice in Human Resource Management, 10(2), pp.36-55.

[24] Redmond M. R., Mumford M. D., and Teach R., 1993. Putting creativity to work: Effects of leader behavior on subordinate creativity. Organizational behavior and human decision processes, 55(1), pp.120-151.

[25] Reynolds D., 2002. The moderating effect of leader-member exchange in the relationship between self-efficacy and performance. Journal of Human Resources in Hospitality and Tourism, 1(3), pp.77-90.

[26] Ryles S. M. 1999. A concept analysis of empowerment: Its relationship to mental health nursing. Journal of Advanced Nursing, 29(3), pp.600-607.

[27] Sarkar U., Fisher L., and Schillinger D., 2006. Is self-efficacy associated with diabetes self-management across race/ethnicity and health literacy?. Diabetes Care, 29(4), pp.823-829.

[28] Schwarzer R., and Jerusalem M. (1995). Generalized Self-Efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, and M. Johnston, Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs. pp. 35-37. Windsor, UK: NFER-NELSON.

[29] Seibert S. E., Silver S. R., and Randolph W. A., 2004. Taking empowerment to the next level: A multiple-level model of empowerment, performance, and satisfaction. Academy of Management Journal, 47, pp.332–349.

[30] Spreitzer G. M., 1995. Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of management Journal, 38(5), pp.1442-1465.

[31] Stajkovic A. D., and Luthans F., 1998. Self-efficacy and work-related performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 124, pp.240 –261.

[32] Swierczek F. W., and Thai T. H., 2003. Motivation, entrepreneurship and the performance of SMEs in Vietnam. Journal of Enterprising Culture, 11(01), pp.47-68.

[33] Tam T., December 9th 2014. Improving quality of Viet Nam’s tourism human resource for ASEAN integration. Retrieved from: http://vietnamtourism.gov.vn/english/index.php/items/8067.

[34] Thomas K. W., and Velthouse B. A., 1990. Cognitive elements of empowerment. Academy of Management Review, 15(4), pp.666-681.

[35] Tsaur S. H., Chang H. M., and Wu C. S., 2004. Promoting service quality with employee empowerment in tourist hotels: The role of service behavior. Asia Pacific Management Review, 9(3), pp.435-461.

[36] World Travel and Tourism Council, 2014. Travel and tourism impact 2014-Vietnam. Retrieved May 17, 2015, from

http://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic%20impact%20research/country%20reports/vietnam2014.ppd.