Tran Huu Ai * & Huynh Anh Nga

* Correspondence: Tran Huu Ai (email: AiTH@vhu.edu.vn)

Main Article Content

Tóm tắt

Nghiên cứu này khảo sát sự tác động đến du lịch và sự hỗ trợ của người dân địa phương để phát triển du lịch tại Củ Chi, thành phố Hồ Chí Minh. Nghiên cứu tiến hành một cuộc khảo sát bằng cách sử dụng một bản câu hỏi chính thức với sự tham gia của 291 cư dân sống ở Củ Chi, năm giả thuyết nghiên cứu đã được đề xuất. Các kết quả cho thấy tác động của kinh tế đến du lịch là cần kiểm soát hành vi tốt nhất và yếu tố văn hoá-xã hội. Dịch vụ du lịch tạo ra áp lực rất lớn đối với nguồn lực địa phương, ảnh hưởng đến tiêu thụ năng lượng, thực phẩm và các yêu cầu về nguyên liệu khác đang thiếu và không có sẵn. Bên cạnh đó, du lịch gây ô nhiễm môi trường và khí thải cũng như bất kỳ ngành công nghiệp nào khác. Để có chiến lược phát triển du lịch dài hạn, du lịch cần phải đưa vào các nguyên tắc và tập quán tiêu dùng mang tính bền vững

Article Details

Tài liệu tham khảo

[1] Ajzen I., 1991. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. doi:10.1016/0749-5978(91)90020-T.

[2] Chheang V., 2011. Hun Sen’s Talks and Cambodia’s Tourism Development: The Discourse of Power. Ritsumeikan Journal of Asia Pacific Studies 25(3), 85-105.

[3] Cukier J., 1998. “Tourism Employment and Shifts in the Determination of Social Status in Bali.” pp.63-79 in Destinations: Cultural Landscapes of Tourism, ed.Greg Ringer. London, New York: Routledge.

[4] Doxey G., 1975. A Causation Theory of Visitor-Resident Irritants; Methodology and Research Inferences. The impact of tourism; sixth annual Conference proceedings, 195-198.

[5] Fagence M., 2001. Tourism as a Protective Barrier for Old Order Amish and Mennonite Communities. pp 201-209 in Hosts and Guests Revisited: Tourism Issues of the 21st Century, eds. Valene L. Smith and Maryann Brent. New York: -100- Cognizant Communication Offices.

[6] Hair J. F., Anderson R. E., Tatham R .L., and Black W. C., 1998, Multivariate Data Analysis, 5th ed.; Prentice Hall: Upper Saddle River, NJ, USA.

[7] Jurowski C., and Gursoy D., 2004. Distance effects on residents’ attitudes toward tourism. Annals of Tourism Research, 31(2), pp.296-312.

[8] Latkova P., and Vogt C. A., 2012. Residents’ attitudes toward existing and future tourism development in rural communities. Journal of Travel Research, 51(1), 50-67.

[9] Lankford S., and Howard D.R. (1994). Developing a Tourism Impact Attitude Scale (TIAS). Annals of Tourism Research, 21(1), pp.121-37.

[10] Liu J. C. and Var T., 1986. Resident attitude toward tourism development in Hawaii, Annals of Tourism Research, 13(3), pp.193-214.

[11] Mohamed G. A., 2008. Egypt's image as a tourist destination - a perspective of foreign tourists. Tourisms, 3(1), pp.36-65.

[12] Rahbar E., and Wahid N. A., 2011. Investigation of green marketing tools' effect on consumers' purchase behavior. Business Strategy Series, Vol. 12 Iss: 2, pp.73 – 83.

[13] Sentosa I., Ming, W. C., Soebyakto B. B., and Nik M. N. K., 2012. A Structural Equation Modeling of Internet Banking Usage in Malaysia. Journal of Arts, Science and Commerce 3(1), pp.75-86.

[14] Var T., Kendall K. W., and Tarakcioglu E., 1985. Resident attitudes towards tourists in a Turkish resort town. Annals of Tourism Research, 12(4), pp.652-658.

[15] World Tourism Organization (WTO), 2007. Tourism and Poverty Alleviation. Madrid: World Tourism Organization.