Nguyen Thi Tan *

* Correspondence: Nguyen Thi Tan (email: TanNT@vhu.edu.vn)

Main Article Content

Tóm tắt

Nhằm nâng cao năng lực giao tiếp Tiếng Anh của sinh viên sau khi tốt nghiệp nghiên cứu này đã vận dung kỹ thuật cho sinh viên đóng vai theo mô hình mới vào lớp học Tiếng Anh. Với phương pháp nghiên cứu định tính trong phạm vi nghiên cứu trường hợp,nghiên cứu đã chỉ ra việc ứng dụng “đóng vai” dựa vào những tình huống thực tiễn không những giúp sinh viên tự tin hơn khi giao tiếp bằng Tiếng Anh mà còn giúp sinh viên có khả năng giao tiếp chính xác và lưu loát hơn trong những bối cảnh giao tiếp thực tiễn. Nghiên cứu này được tiến hành trong thời gian 7 tuần với sự tham gia của 16 sinh viên năm thứ nhất người Việt Nam. Thông qua phỏng vấn và quan sát, kết quả thu được là đại bộ phận sinh viên giao tiếp tự tin, chính xác và lưu loát hơn sau khi tham gia vào nghiên cứu. Kết luận cho thấy rằng kỹ thuật đóng vai theo mô hình mới nên được áp dụng trong các lớp dạy Tiếng Anh giao tiếp.

Article Details

Tài liệu tham khảo

[1] Anderson P., (2009). Pedagogy Primer. Peter Lang Publishing. www.peterlang.com.

[2] Aliakbari M. and Jamalvandi B., 2010. The impact of Role Play on Fostering EFL Learners’ Speaking Ability: A Task-Based Approach. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, Vol. 14(1). pp.15-29.

[3] Blanka F.K., 2011. Motivation for learning English at a university level. Procedia Social and behavioral Sciences Vol 15 2599-2603.

[4] Cornelius, Gordon, and Harris, 2011. Role Engagement and Anonymity in Synchronous Online Role Play. The international review of research in open and distance learning.

[5] Halapi and Saunders, 2002. Language teaching through Role-Play: A Hungarian View. Simulation and Gaming, Vol.33 No.2, June 2002 169-178. http://sag.sagepub.com. Sage publishers.

[6] Halleck, 2007. Data generation through role-play: Assessing oral proficiency. Simulation and Gaming, Vol.38 No.1, March 2007 91-106. http://sag.sagepub.com. Sage publishers.

[7] Hong B., 2006. Teaching Speaking Skills at a Vietnamese University and Recommendations for Using CMC. Vol 14, No2 http://www.asian-efl-journal.com/pta_august_07_btmh.php.

[8] Kramschu C., 1993. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press.

[9] Liu, 2010. Arousing the College Students’ Motivation in Speaking English through Role-Play. International Education Study. Vol. 3, No1.

[10] Meenaz S., 2008. Students’ Attitude, Motivation and Anxiety towards English Language Learning. Journal of Research and Reflections in Education December 2008, Vol. 2. No2, pp121-144: http// www.ue.eud.pk/jrre.

[11] Magos and Politi, 2008. The Creative Second Language Lesson: The Contribution of the Role-play Technique to the Teaching of Second Language in Immigrant.

[12] Mondal N., 2011. Evaluation of English Language Teaching Methods Used in Higher Secondary Education in Bangladesh. Language in India, Vol. 11, No12.

[13] Nguyen H., 2007. Some motivational factors affecting learners of English.M.A. Thesis. University of Social Sciences and Humanities, Ho Chi Minh City, Vietnam.

[14] Ong, Jingyn R., 2011. Drama! Exciting Way to Engage English Language Learners. Illinois Reading Council Journal Vol. 39, No. 4 Fall 2011.

[15] Schick, 2008. Breaking frame in role-play simulation: A language socialization perpective. Simulation and Gaming, Vol.39 No.2, June 2008 184-197. http://sag.sagepub.com. Sage publishers.

[16] Sheal P., 1989. Classroom observation: training the observers. ELT Journal, Vol 43. No2. Oxford University press.

[17] Valerie J. J., 2006. Authentic Assessment primer. Peter Lang Publishing. www.peterlang.com.

[18] Yun, 2008. Role-play and language socialization among bilingual Korean children in the United State. Simulation and Gaming, Vol.39 No.2, June 2008 240-252. http://sag.sagepub.com.

[19] Vasileiou and Paraskeva, 2010. Teaching Role-Playing Instruction in Second Life: An Exploratory Study. Jounal of Inforamtion, Information Technology, and Organizations, Vol. 5, 2010.