Do Quoc Dung *

* Correspondence: Do Quoc Dung (email: doquocdung@gmail.com)

Main Article Content

Abstract

The vọng cổ rhythm 32 is an important and special tune in the art of cải lương opera which compared to hundreds of other forms in the same system. Without it, cải lương opera hardly succeed, so it is said that: “without vọng cổ, cải lương will be failed”. Because of its dramatic nature and its unique musical characteristics, it has a wide range of musical functions described any characters and any theatrical situations. This article introduces the role of vọng cổ rhythm 32 in cai luong opera in order to contribute to the value of this tune in the national opera type.
Keywords: Vọng cổ rhythm 32, Cải lương, character, situation, dramma.

Article Details

References

Aristotle (-). Lê Đăng Bảng dịch (1964). Nghệ thuật thi ca. Hà Nội, Nxb Văn hóa Nghệ thuật.

Đỗ Dũng (2003). Sân khấu Cải lương Nam Bộ. Tp. Hồ Chí Minh, Nxb Trẻ.

Đỗ Dũng (2007). Âm nhạc Cải lương tính năng, giai điệu và nhạc cụ. Hà Nội, Nxb Sân khấu.

Hà Minh Đức (chủ biên), Phạm Thành Hưng, Đỗ Văn Khang, Phạm Quang Long, Nguyễn Văn Nam, Đoàn Đức Phương, Trần Khánh Thành và Lý Hoài Thu (2008). Lý luận Văn học. Hà Nội, Nxb Giáo dục.

Trần Ngọc Thêm (2014). Văn hóa người Việt vùng Tây Nam Bộ. Tp. Hồ Chí Minh, Nxb Văn hóa - Văn nghệ.

Trần Phước Thuận (2007). Tác giả cổ nhạc Bạc Liêu. Hà Hội, Nxb Văn hóa Thông tin.