Ho Ho Thi Ngoc Nho * , & Nguyen Thi Hong Hanh

* Correspondence: Ho Ho Thi Ngoc Nho (email: ngocnho2009@gmail.com)

Main Article Content

Abstract

The novel Tam Van Phong Dao is one of the typical works of writer Mac Can, expressing the profound humanity of the artist's heart to the miserable. The article aims to analyze the dark areas of unfortunate fates in the work from the perspective of trauma literature, in which the three main characters of the novel are three different forms of trauma: (1) The older brother character, a form of trauma caused by suffering, inhibition, and distress; (2) the Little sister character, traumatized by fear and panic; (3) first-person narrator, trauma caused by loneliness and the struggle to heal the pain. Through this article, readers have the opportunity to understand the writer's feelings as well as his concepts about people and life.
Keywords: Mac Can, character’s identity, Tam van phong dao (The Knife Throwing Board), trauma literature

Article Details

Author Biography

Nguyen Thi Hong Hanh, Trường Đại học Cần Thơ

TS. Nguyễn Thị Hồng Hạnh, khoa Sư phạm

References

Caruth, C. (1991). Unclaimed Experience: Trauma and the Possibility of History. Yale French Studies, 79, Literature and the Ethical Question: 181-192. https://doi.org/10.2307/2930251

Caruth, C. (1996). Introduction: The Wound and The Voice. In Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, History. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1-10.

Gotlib, A. (2020). Trauma Unmakes the World of the Self. Can Stories Repair It? Psyche. https://psyche.co/ideas/ trauma-unmakes-the-world-of-the-self-can-stories-repair-it

Hồ Thị Ngọc Nho (2023). Quan niệm nghệ thuật về con người trong văn xuôi Mạc Can. Tạp chí Khoa học Đại học Hạ Long, 8: 48-56.

Lê Tú Anh (2013). Từ trường hợp Đoàn Minh Phượng, nghĩ về văn học chấn thương ở Việt Nam và quan điểm nghiên cứu. Lý luận và phê bình văn học, Khoa Văn học, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

Mạc Can (2020). Tấm ván phóng dao (In lần thứ tư). Thành phố Hồ Chí Minh, Nxb Trẻ.

Ngô Thị Hy (2011). Tấm ván phóng dao nỗi niềm về thân phận con người. Thông tin khoa học, Đại học An Giang.

Ngô Thị Hy (2012). Nét đặc sắc của nghệ thuật kể chuyện trong tiểu thuyết Tấm ván phóng dao (Mạc Can). Tạp chí Khoa học Đại học Cần Thơ, 21a:
71-77.