Tran Thi Hue *

* Correspondence: Tran Thi Hue (email: tthue@ntt.edu.vn)

Main Article Content

Abstract

Referring to the most perfect Japanese literature work, one must call the masterpiece “Genjimonogatari” (The Tale of Genji) composed by the poetess Murasaki Shikibu in the early 11th century, the work which revolves around the life of a great noble in the Heian era - Prince Genji. It wass referred to as a masterpiece because its content goes beyond the framework of the literary sense. It is the most complete “dictionary” in terms of Japanese culture, with all the cultural aspects of the Heian period from material to spiritual being fully conveyed through the author's charismatic pen. The most carefully painted aspect of Japanese culture is music, court music, the music for the upper classes in the royal palace at that time, to be precise. Well-known musical terms are also preserved in this great literary work, especially Gagaku (Elegant Music). Musical instruments, songs, and dances, which have a royal sound and are still performed and enjoyed today, are also present.
Keywords: court music, Gagaku, Heian era, the Tale of Genji, upper classes

Article Details

References

Ienaga, S. (1982). Văn hóa sử Nhật Bản. Lê Ngọc Thảo dịch (2003). Cà Mau, Nxb Mũi Cà Mau.

Lê Sỹ Ánh (1981). Âm nhạc đất nước hoa anh đào. Tạp chí Nghiên cứu Nghệ thuật, số 3, 51-56.

Mai Thúy Bảo Hạnh (2021). Những giá trị văn hóa trong âm nhạc truyền thống Nhật Bản. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học khoa học, Đại học Huế, 18(3): 51-61.

Murasaki, S. (-). Truyện kể Genji. Tập 1. Nguyễn Đức Diệu dịch (1991a). Hà Nội, Nxb Khoa học Xã hội. (The Tale of Genji, Translated by Edward G. Seidensticker (1976), Tokyo, Charles E. Tuttle Company).

Murasaki, S. (-). Truyện kể Genji. Tập 2. Nguyễn Đức Diệu dịch (1991b). Hà Nội, Nxb Khoa học Xã hội. (The Tale of Genji, Translated by Edward G. Seidensticker (1976), Tokyo, Charles E. Tuttle Company).

Nhật Chiêu (2003). Nhật Bản trong chiếc gương soi. Hà Nội, Nxb Giáo dục.