Phạm Thị Lương *

* Correspondence: Phạm Thị Lương (email: ptluong@blu.edu.vn)

Main Article Content

Abstract

Applying the theory of "stream of consciousness" in modern literary research, the novel "Beggar of the Past" was exploited to highlight Chu Lai's novel construction techniques, thereby helping readers gain insight into the writer's unique narrative style in exploiting the point of view of interpreting the past-present to highlight the human condition in each different situation through the character's journey to find his past with mental trauma. The interpretation of the work from the stream-of-consciousness method also gives readers an accurate view of human nature in the war years, between the life-death boundary.
Keywords: Stream of consciousness, historical novel, narrative, fragmentation, interior monologue

Article Details

References

Abrams, M. H. (1999). A glossary of literary terms (7th ed.). Boston: Earl McPeek.

Aristotle (1819). Art of Poetry. Nghệ thuật thy ca. Lê Đăng Bảng, Thành Thế Thái Bình, Đỗ Xuân Hà, Thành Thế Yên Báy dịch, Đoàn Tử Huyến hiệu đính (2007). Hà Nội: Nxb Lao động & Trung tâm Văn hóa Ngôn ngữ Đông Tây.

Baldick, C. (2001). The concise Oxford dictionary of literary terms. United Kingdom: Oxford University Press.

Bảo Ninh (2015). Nỗi buồn chiến tranh. TP. Hồ Chí Minh, Nxb Trẻ.

Chu Lai (2018). Ăn mày dĩ vãng. Hà Nội, Nxb Văn học.

Fludernik, M. (2009). An Introduction to narratology (translated from the German by Patricia Häusler-Greenfield and Monika Fludernik). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203882887

James, W. (1890). The Principles of Psychology, Vol. 1. New York: Henry Holt and Company.

Lê Huy Bắc (2012). Văn học hậu hiện đại - Lý thuyết và tiếp nhận. Hà Nội: Nxb Đại học Sư phạm.

Nawale, A. M. (2010). Stream of consciousness technique a study of Arun Joshi’s fiction. Shodh, Samiksha aur Mulyankan (International Research Journal), 2(13), 39-41.

Phạm Thị Lương (2017). Thể nghiệm xây dựng cốt truyện theo thủ pháp dòng ý thức trong truyện ngắn hiện thực Việt Nam 1932-1945. Kỷ yếu Hội thảo khoa học Quốc tế Nghiên cứu và giảng dạy Việt Nam học. Thành phố Hồ Chí Minh: Nxb Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh, 572-578.

Pospelov, G. N. (chủ biên) (1979). Dẫn luận nghiên cứu văn học, tập 2. Trần Đình Sử, Lại Nguyên Ân, Lê Ngọc Trà, Nguyễn Nghĩa Trọng dịch (1985). Hà Nội: Nxb Giáo dục.

Trần Quốc Hội (2007). “Trình tự” trong thời gian nghệ thuật của ăn mày dĩ vãng và nỗi buồn chiến tranh - tiếp cận từ lý thuyết thời gian của Genette. Tạp chí Sông Hương, số 225.

Trần Đình Sử (Chủ biên), Trần Ngọc Hiếu, Đỗ Văn Hiểu, La Khắc Hòa, Cao Kim Lan, Nguyễn Thị Ngọc Minh, Lê Trà My, Lê Lưu Oanh, và Nguyễn Thị Hải Phương (2018). Tự sự học - Lý thuyết và ứng dụng. Hà Nội, Nxb Giáo dục Việt Nam.

Vũ Thị Kim Chung (2017). Thủ pháp dòng ý thức trong tiểu thuyết của Chu Lai. Tạp chí Khoa học Đại học Sài Gòn, 32(57), 156-165.