Nguyen Minh Duc * , To Thi Kim Hong , & Nguyen Thanh Tuan

* Correspondence: Nguyen Minh Duc (email: duc@vhu.edu.vn)

Main Article Content

Abstract

Scientific research created numerous benefits not only to lecturers but also to graduate and undergraduate students. Besides the annual scientific research contests organized by Vietnamese Ministry of Education and Training, various workshops and conferences have also been organized in universities to create scientific playgrounds, encourage students improving their explorative and creative capacity, equip them with new sufficient knowledge and provide scientific products as well. However, along with lots of successful research, there are plenty of students who neglected to take part in scientific research or failed to complete their projects with various obstacles and difficulties. Identification and measurement of difficulties occurring in scientific research is the premise for prompt support to have more students involved positively into research activities, complete their research projects as well as to enhance quality of scientific products. This research was conducted through a survey of 309 economics students from five large universities in Ho Chi Minh City. The result found that four groups of barriers in students’ research process regarding to capacity of students, research advisors, and institutional support as well as academic facilities of universities. Despite the important role of research advisors, the research also found that the most crucial factors relating to the students’ subjective issues in participating scientific research.
Keywords: scientific research, students, economics, barriers, quantitative

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2017). Đẩy mạnh hoạt động khoa học công nghệ trong các cơ sở giáo dục đại học. Kỷ yếu hội nghị Phát triển khoa học công nghệ trong các cơ sở giáo dục đại học giai đoạn 2017-2025, Hà Nội 29/7/2017.

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2019). Tổng kết và trao giải thưởng "sinh viên nghiên cứu khoa học" năm 2019. Báo cáo tổng kết và trao giải thưởng tại trường Đại học Xây dựng Hà Nội 1/12/2019.

Bùi Thị Thúy Hằng (2011). Động cơ học tập theo lý thuyết về sự tự quyết. Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 66, 44-46.

Dương Thị Kim Oanh (2008). Động cơ học tập của sinh viên trường Đại học Bách khoa Hà Nội, Tạp chí Tâm lý học, số 5 (110), 43-48

Hà Đức Sơn và Nông Thị Như Mai (2019). Các nhân tố ảnh hưởng đến sự tham gia NCKH của sinh viên – Nghiên cứu trường hợp Đại học Tài chính-Marketing. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính – Marketing, số 49/2019, 13-24.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. and Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis - A Global Perspective (7th Ed.). Pearson Education.

Kim Ngọc và Hoàng Nguyên (2015). Nghiên cứu nhân tố ảnh hưởng đến hoạt động NCKH Sinh viên tại Đại học Duy Tân. Trường Đại học Duy Tân. http://kdtqt.duytan.edu.vn/Home/ArticleDetail/vn/33/2008/nghien-cuu-nhan-to-anh-huong-den-hoat-dong-nckh-sinh-vien-tai-dai-hoc-duy-tan.

Lê Ngọc Lan (1994). Động cơ học tập của học sinh nhỏ. Tạp chí nghiên cứu Giáo dục, số 7, 11-13.

Lê Thành Vinh (2017). Phát triển nguồn nhân lực nghiên cứu khoa học giáo dục trong bối cảnh đổi mới giáo dục. Tạp chí Giáo dục, số 407, 1-5.

Ngô Thị Thảo (2018). Thực trạng động cơ học tập của học sinh tại trung tâm giáo dục thường xuyên tỉnh Hòa Bình. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt Kỳ 2, tháng 5/2018, 68-71.

Nguyễn Giác Trí, Huỳnh Quốc Tuấn, Lê Thị Loan và Phạm Ánh Tuyết (2018). Một số vấn đề về nâng cao năng lực nghiên cứu khoa học của sinh viên khoa Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, trường Đại học Đồng Tháp. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt Kỳ 1, tháng 5/2018, 121-125.

Nguyễn Khắc Hoàn (2010). Các yếu tố ảnh hưởng đến động lực làm việc của nhân viên- nghiên cứu trường hợp tại ngân hàng thương mại cổ phẩn Á Châu, chi nhánh Huế. Tạp chí khoa học Đại học Huế, Số 60/2010, 71-78.

Nguyễn Thị Xuân Hương (2016). Thực trạng và biện pháp rèn luyện kỹ năng nghiên cứu khoa học cho sinh viên đại học. Tạp chí Thông tin khoa học và Công nghệ Quảng Bình, 3/2016, 48-50.

Phạm Thị Đức (1994). Về phạm trù động cơ học tập của học sinh trong giai đoạn hiện nay. Tạp chí nghiên cứu Giáo dục, số 4, 10-11.

Ryan, R. M and Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25 (1), 54-67. DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020

Salgueiro, E., Nunes, L., Barros, A. and Maroco, J. (2012). Effects of a dolphin interaction program on children with autism spectrum disorders: An exploratory research. BMC Research Notes, 5, 199.

Trần Ngọc Thảo Nguyên (2018a), Thực trạng nhận thức hoạt động nghiên cứu Khoa học của sinh viên tại trường Đại học Sài Gòn. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt Kỳ 1, tháng 5/2018, 95-98.

Trần Ngọc Thảo Nguyên (2018b). Quản lý hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên tại các trường đại học đào tạo đa ngành. Tạp chí Khoa học Quản lý Giáo dục, Trường Cán bộ Quản lý giáo dục Tp Hồ Chí Minh, 17(01), 62-67.