Luu Khanh Tho *

* Correspondence: Luu Khanh Tho (email: 500_luukhanhtho@gmail.com)

Main Article Content

Abstract

This article shall review some outstanding issues of the poetry of the renovation period based on personal observations on creative practices of poets at this time. We focus on three important points. First, the shift from inspired epic to the inspired private world. Poets put their inner feelings and life experience in the first place in the world. The quality of the lyrical ego is emphasized. All aspects of life are mentioned in poetry and linked to one's individual fate. Second, the awakening of the individual consciousness. The individual is always in need to determine his place in the world and in his social relationships. Third, the spiritual world considered as a real aesthetic entity and as an object of lyrical reflection.

Article Details

References

[1] Hoài Anh (2008), Người chở đò thời đại -chân dung văn nghệ sĩ Việt Nam thế kỷ XX, NXB VHTT, Hà Nội.

[2] Vũ Tuấn Anh (1997), Nửa thế kỷ Thơ Việt Nam 1945-1995, NXB KHXH, Hà Nội.

[3] Phạm Quốc Ca (2003), Mấy vấn đề về thơ Việt Nam 1975-2000, NXB KHXH, Hà Nội.

[4] Phạm Tiến Duật (1980), “Về bút pháp hiện thực trong thơ Việt Nam hiện đại”, Tạp chí Văn học, số 5/1980.

[5] Nguyền Đăng Điệp, Thơ Việt Nam sau 1975 - từ cái nhìn toàn cảnh, www.vanhoconlme.com

[6] Gabrielle Schrader, Văn học chiến tranh Việt Nam – một cái nhìn khái quát, http://helium.com

[7] Nguyễn Văn Hạnh (1999), “Suy nghĩ về thơ Việt Nam từ sau 1975”, Tạp chí Văn học, số 9/1999

[8] Hội thảo “Thơ ca và sự phát triển”, Báo Văn nghệ, số 10/1989.

[9] Mã Giang Lân (1985), “Mấy xu hướng chính của thơ Việt Nam từ Cách mạng tháng Tám đến nay”, Văn nghệ Quân đội, số 12/1985.

[10] Vũ Quần Phương (1992), “Vài ý nghĩ về thơ hiện nay”, Tác phẩm mới, số 5/1992.

[11] Trần Đinh Sử (2001), Những thế giới nghệ thuật thơ, NXB ĐHQG, Hà Nội.

[12] Viện Văn học (1984), Nhà thơ Việt Nam hiện đại, NXB KHXH, Hà Nội.