Nguyen Thanh *

* Correspondence: Nguyen Thanh (email: 486_nguyenthanh@gmail.com)

Main Article Content

Abstract

This paper surveys and assess an overview situation of research and literary criticism from the perspective of psychoanalysis in Vietnam from the early 20th century to now, from practical aspects. In which, the author focus on the period: 1930-1945 (psychoanalysis begins presence in the writing and literary criticism in Vietnam), 1945-1975 (Psychoanalysis occupies a certain position in writing and literary criticism in the South of Vietnam), after 1986 (the representations of psychoanalysis in writing and literary criticism with more depth and refinement)

Article Details

References

[1] Trong sách Bàn về các cuộc đấu tranh tư tưởng trong lịch sử văn học Việt Nam hiện đại 1930-1945, Nxb Khoa học xã hội, Hà Nội, 1971, Vũ Đức Phúc sau khi nếu một số chi tiết bản năng trong tác phẩm Vũ Trọng Phụng đã xếp tác giả Giông tổ, Số đỏ là “nhà văn tự nhiên chủ nghĩa tiêu biểu”.

[2] Đỗ Lai Thúy (2009), Bút pháp của ham muốn, NXB Tri thức, Hà Nội.

[3] Đỗ Lai Thúy (1999), "Phân tâm học và phê bình văn học", Tiểu luận Từ cái nhìn văn hóa, NXB Văn hóa dân tộc, 1999, tr.149-150.

[4] Nguyễn Văn Trung (1968), Lược khảo văn học, tập 3, NXB Nam Sơn, Gài Gòn.

[5] Trần Hoài Anh (2009), Lý luận – phê bình văn học ở đô thị miền Nam 1954-1975, NXB Hội nhà văn, Hà Nội, tr.185.

[6] Đỗ Lai Thúy đã chứng minh các biểu tượng phái sinh trong thơ Hồ Xuân Hương như: cái quạt, miệng túi càn khôn (âm vật), con suốt, đầu sư, cán cân, dao cầu (dương vật), dệt cửi, châm, húc (hành động tính giao).