Bui Phi Tien * , & Nguyen Bao Xia

* Correspondence: Bui Phi Tien (email: buiphitien@yahoo.com.vn)

Main Article Content

Abstract

This study aimed to analyze the factors affecting the commitment of domestic tour guides through a survey of 227 employees working for tourist and travel companies in Ho Chi Minh City. The results show that four factors influenced the commitment of domestic tour guides including training and development opportunities, salary and welfare, relationship with colleagues, and potential customers, with the training and development opportunities have the most significant effect on job commitment. On the practical side, the study helps tourist and travel executives to realize the factors influencing the commitment, thereby providing the necessary and appropriate solutions to enhance the involvement of tour guides.
Keywords: domestic tour guides, influencing factors, job commitment

Article Details

References

Aarabi, M. S., Subramaniam, I. D., and Akeel, A. B. (2013). Relationship between Motivational Factors and Job Performance of Employees in Malaysian Service Industry. Asian Social Science, 9(9): 301-310. http://dx.doi.org/10.5539/ass.v9n9p301
Chiang, C-. F. and Jang, S. C (2008). An expectancy theory model for hotel employee motivation. International Journal of Hospitality Management, 27(2): 313-322. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2007.07.017
Đinh Trung Kiên 92008). Nghiệp vụ hướng dẫn du lịch. Hà Nội, Nxb Đại học Quốc gia Hà Nội.
Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Hà Nội, Nxb Hồng Đức.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22(140): 5-55.
Lưu Thị Bích Ngọc và Lưu Trọng Tuấn (2013). Những nhân tố tác động đến động lục làm việc của nhân viên trong khách sạn. Tạp chí khoa học trường Đại học sư phạm Tp. Hồ Chí Minh, 49: 22 -30. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.0.49.876(2013)
Mowday, R.T., Steers, R.M. and Porter, L.W. (1979). The Measurement of Organization Commitment. Journal of Vocational Behavior, 14(2), 224-274. https://doi.org/10.1016/00018791(79)90072-1
Porter, L. W., Steer, R.M., Mowday, R.T., and Boulian, P.V. (1974). Organizational Commitment, Job Satisfaction, and Turnover among Psychiatric. Journal of Applied Psychology, 59(5): 603-609. https://doi.org/10.1037/h0037335
Quan Minh Nhựt và Đặng Thị Đoan Trang (2015). Nhân tố ảnh hưởng đến sự gắn bó của người lao động có trình độ từ đại học trở lên trong các doanh nghiệp ở thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 38: 1-9.
Sabiroh M.S., Hasyeilla A.M., Nor A.H. (2019). Exploring the elements of employees’ motivation in hospitality industry. Journal of Tourism, Hospitality and Environment Management, 4 (14): 13-23.
Sangperm, N. (2017). Factors Affecting Organizational Commitment of Employees of Autonomous University. PSAKU International Journal of Interdisciplinary Research, 6(1): 58-66.
Slack, F.J., Orife, J.N., and Anderson, F.P. (2010). Effects of Commitment to Corporate Vision on Employee Satisfaction with Their Organization: An Empirical Study in the United States. International Journal of Management, 27 (3): 421-436.
Sở Du lịch Thành phố Hồ Chí Minh (2021). Báo cáo kết quả hoạt động du lịch năm 2021 và phương hướng, nhiệm vụ trọng tâm năm 2022.
Tan, T.H., and Waheed, A. (2011). Herzberg's motivation-hygiene theory and job satisfaction in the Malaysian retail sector: The mediating effect of love of money. Asian Academy of Management Journal, 16(1): 73-94.
Tổng Cục Du Lịch (2019). Báo cáo thường niên Du lịch Việt Nam 2019.
Trương Minh Đức (2011). Ứng dụng mô hình định lượng đánh giá mức độ tạo động lực làm việc cho nhân viên Công ty Trách nhiệm Hữu hạn ERICSSON tại Việt Nam. Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội, Kinh tế và Kinh doanh, 27: 240-247.
Yew, L.T. (2008). Job satisfaction and affective commitment: a study of employees in the tourism industry in Sarawak, Malaysia. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 4: 85-101.