Vuong Hoai Lam *

* Correspondence: Vuong Hoai Lam (email: vuonghoailam112@gmail.com)

Main Article Content

Abstract

Hát bội (tuồng) is a dramatic form of Vietnamese traditional theatrics. It has a long development in history, a wide influence throughout three regions of our country. In the Southern, hát bội has its own characteristics in expression style and creation poetics. In 1977, the Hồ Chí Minh City’s Hát bội Art Troupe (the Hồ Chí Minh City’s Hát bội Art Theatre now) was established. It has been gathering a lot of hát bội artists, who have contributed to make an identity in hát bội art and represented hát bội art of Hồ Chí Minh City in particular and the one of Southern in general. Hát bội’s scripts of Hồ Chí Minh City have inherited the traditional hát bội art in Southern. They have also accepted modern factors in contemporary dramatic literature. This article outlines tendencies of hát bội script in Hồ Chí Minh City (View from Hồ Chí Minh City’s Hát bội Art Theatre) during 40 years of creation and development.
Keywords: hát bội script, Ho chí Minh city's Hát bội Art Theatre

Article Details

References

[1] Tôn Thất Bình, 2006. Tuồng Huế, NXB Trẻ. TP.HCM.

[2] Lê Ngọc Cầu, Phan Ngọc, 1984. Nội dung xã hội và mỹ học tuồng đồ, NXB Khoa học xã hội. Hà Nội.

[3] Đỗ Hương, 2005. Về nghệ thuật diễn xuất kịch hát truyền thống và kịch nói Việt Nam; NXB Sân khấu, Hà Nội.

[4] Nguyễn Anh Kiệt chủ biên, Đinh Bằng Phi biên soạn, 2007. Nhà hát nghệ thuật hát bội Thành phố Hồ Chí Minh 30 năm - một chặng đường (1977 - 2007), NXB Văn nghệ, TP.HCM.

[5] Nguyễn Tô Lan, 2014. Khảo luận về tuồng Quần phương tập khánh, NXB Thế giới, Hà Nội.

[6] Đinh Bằng Phi, 2005. Nhìn về sân khấu hát bội Nam bộ, NXB Văn nghệ, TP.HCM.

[7] Claudine Salmon, 2004. Tiểu thuyết truyền thống Trung Quốc ở châu Á (Từ thế kỷ XVII - đến thế kỷ XX), NXB Khoa học xã hội, Hà Nội.

[8] Lưu Hồng Sơn, “Ảnh hưởng của tiểu thuyết Tam quốc diễn nghĩa và sự tiếp nhận tác phẩm này ở Nam bộ đầu thế kỷ XX”, xem tại: http://khoavanhoc-ngonngu.edu.vn; ngày truy cập: 10/12/2016.

[9] Phan Trọng Thưởng, “Tổng quan tiến trình văn học kịch Việt Nam nửa sau thế kỷ XX” in trong Nhìn lại văn học Việt Nam thế kỷ XX; tr.562-590.