Nguyen Thi Quoc Minh *

* Correspondence: Nguyen Thi Quoc Minh (email: ntquocminh1212@gmail.com)

Main Article Content

Abstract

Questions play an important role in teaching activities in general and in teaching literary work in particular and using questions has been one of the oldest teaching techniques. The question is how to use questions in such ways that the questions are systematically manipulated, scientifically effective so that they can stimulate students to eagerly take part in learning process. We strongly believe that it is possible to use Bloom’s taxonomy in making the questions up for the lesson plans as well as organizing the activities for teaching literary works so as to develop students’ thinking capacity – one of the capacities targeted by the current educational curriculum. The scope of experiment on using the proposed system of questions is applicable within the teaching hours of literary works to students of junior high schools.
Keywords: question, thinking, capacity, literary work, junior high school student

Article Details

References

Anderson, L.W., Krathwohl, D.R., Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., and Wittrock, M.C. (Eds.) (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (Complete edition). New York: Longman.

Bộ Giáo dục và Đào tạo, Dự án Việt - Bỉ (2010). Dạy và học tích cực - Một số phương pháp và kỹ thuật dạy học. Hà Nội, Nxb Đại học Sư phạm.

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2010a). Ngữ văn 8, Tập 1. Hà Nội, Nxb Giáo dục.

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2010b). Ngữ văn 9, Tập 1. Hà Nội, Nxb Giáo dục.

Elder, L. and Paul, R. (2010). The Thinker's Guide to the Art of asking essential question. The Foundation for Critical Thinking. Bản dịch Nxb Tổng hợp Tp. Hồ Chí Minh, 2015. Cẩm nang tư duy đặt câu hỏi bản chất.

Marzano, R. Z. (2007). The Art and Science of Teaching: A Comprehensive Framework for Effective Instruction. 1st ed., Association for Supervision and Curiculum Development. 221 pp.

Nguyễn Thị Quốc Minh (2017), Luận án Tiến sỹ Khoa học giáo dục: Xây dựng hệ thống câu hỏi phát triển năng lực đọc hiểu tác phẩm văn chương cho học sinh trung học phổ thông, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội