Nguyen Thi Diem Tuyet * , Ngo An , Lu Nguyen Xuan Thanh , & Ngo Xuan Hao

* Correspondence: Nguyen Thi Diem Tuyet (email: TuyetNTD@vhu.edu.vn)

Main Article Content

Abstract

Since 2019, Van Hien University has been applying the business semester to four faculties, including the Faculty of Tourism with two majors: Hotel management, Tourism and Travel Service Management in order to bring benefits to students, faculty, the university and businesses. In the process of implementing the business semester, despite the encouraging results, there have been many shortcomings and difficulties regarding the quality of participating students; the organizing of the business semester; the rights and obligations of lecturers; the basic conditions; the facilities; the quality of services and supervisors at business and the policies on supporting; rewarding and evaluating internship students. Using the stakeholder survey data, applying analytical methods, and referring to published vocational training documents and the authors’ practical experiences, the article focuses on analyzing the current status of the business semester implementation at the Faculty of Tourism - Van Hien University and proposing solutions to the existing problems in order to improve the effectiveness of the business semester program in the coming years.
Keywords: business semester, current status of business semester, graduate internship, training program

Article Details

References

Chung Á, Nguyễn Đình Tấn (1998). Nghiên cứu xã hội học. Hà Nội, Nxb Chính trị Quốc gia, 93 - 94.

City University of Hong Kong - CUH (2017). CB3800 - Business Practice Internship, 10-13. https://www.cb.cityu.edu.hk/course/cb3800/, truy cập ngày 20/5/2020.

Daniels, J. D, Radebaugh, L. H. and Sullivan, D., (2010), International Business: Environments and Operations, 13th Ed., London: Prentice Hall, ISBN-13: 978-0135119952, 20-21.

Dongnai.gov.vn (2020). Trải nghiệm bổ ích từ “Học kỳ doanh nghiệp”. https://www.dongnai.gov.vn/pages/newsdetail.aspx?NewsId=161354&CatId=112, truy cập ngày 20/5/2020.

European Commission (2009). Good practice case studies in University-Business Cooperation. Study on the cooperation between Higher Education Institutions and Public and Private Organisations in Europe, European Commission, 10-20.

Hội đồng khởi nghiệp quốc gia phía Nam (2018). Chương trình học kỳ doanh nghiệp thu hút sự quan tâm của nhiều doanh nghiệp và nhà trường. https://khoinghiepphianam.com/chuong-trinh-hoc-ky-doanh-nghiep-thu-hut-su-quan-tam-cua-nhieu-doanh-nghiep-va-nha-truo

Khoa Du lịch (2019). Báo cáo tổng kết học kỳ doanh nghiệp Khoa Du lịch năm 2019, Khoa Du lịch – Trường Đại học Văn Hiến, 2-30.

Khoa Du lịch (2021). Biên bản Hội nghị Tổng kết thực hiện học kỳ doanh nghiệp 2019 của Khoa Du lịch – Trường Đại học Văn Hiến. Khách sạn Tân Sơn Nhất ngày 25/01/2021, 2-25.

Lê Thị Linh Giang (2014). Đạt được sự hài lòng của sinh viên: Một cách tiếp cận nhằm nâng cao chất lượng hoạt động đào tạo đại học, Kỷ yếu Hội thảo “Đảm bảo Chất lượng”, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, ĐHQG Tp.HCM, tháng 6 năm 2014, 58-74

Lê Thị Minh Nguyệt (2016). Các yếu tố ảnh hưởng đến quá trình thực tập của sinh viên, Kỷ yếu hội thảo “Giải pháp nâng cao chất lượng công tác kiến tập, thực tập của sinh viên khối ngành Kinh tế”, Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học Tp. Hồ Chí Minh (HUFLIT)

Richfield Gradudate Institue of Technology (2016). Learner guide module: Business management 512 (2nd Semester), Richfield Gradudate Institue of Technology Book 2016, 5-18.

Shanghai University (2018). Asian Business Semester (Master level–Year 1). Shanghai University Guide Book 2018, 1-10.

Stenden University (2019). Real World Learning at BBA Hotel Management. Stenden University Book 2019, 2-3.

Trường Đại học Kinh Tế Tp.HCM (2020). UEH triển khai Học kỳ doanh nghiệp đối với toàn bộ các chương trình đào tạo hệ đại học chính quy. Nguồn: https://www.ueh.edu.vn/tin-tuc/ueh-trien-khai-hoc-ky-doanh-nghiep-doi-voi-toan-bo-cac-chuong-trinh-dao-tao-he-da

Trường Đại học Văn Hiến (2018). Biên bản Hội thảo tổng hợp yêu cầu thị trường lao động và rà soát chương trình đào tạo theo chuẩn AUN-2018 ngành Quản trị Dịch vụ Du lịch và Lữ hành. Trường Đại học Văn Hiến 2018.

Trường Đại học Văn Hiến (2019). Quy định khảo sát ý kiến phản hồi của các bên liên quan về hoạt động giáo dục và đào tạo của Nhà trường, đáp ứng nhu cầu của xã hội. Lưu hành nội bộ.

Trường Đại học Văn Hiến (2019). Đề án triển khai học kỳ doanh nghiệp tại trường Đại học Văn Hiến (Ver.2). Đề án của Phòng Đào tạo Đại học- Trường Đại học Văn Hiến (Lưu hành nội bộ), 3-20.

University of Tasmania (2019). BAA211 Entrepreneurship Semester 2, 2019, Unit Outline, University of Tasmania Guide Book 2019, 5-7.

Võ Thị Bích Thảo, Nguyễn Thị Trinh, Châu Thị Tìm (2014). Khảo sát ý kiến các bên liên quan: thử thách và các giải pháp, Kỷ yếu Hội thảo “Đảm bảo Chất lượng”, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - ĐHQG Tp.HCM, tháng 6 năm 2014, 75-83.