Nguyen Thi Thu Giang *

* Correspondence: Nguyen Thi Thu Giang (email: nttgiang@agu.edu.vn)

Main Article Content

Abstract

Feminism is a movement to free women from the constraints, limitations and prejudices of long-established social conventions, norms and practices. Feminist criticism is a school of literary criticism that advocates the establishment of a separate aesthetic, literary theory and literary composition for women. Approaching the novel “The bathing women” by Tie Ning with deeply exploring aspects of content as well as mode of expression from the perspective of feminist criticism in order to contribute a voice in affirming the prospects of this research direction in highlighting the merits of the work and the talent and style of the author. Since then, we can see the difference between the two literary domains divided by gender and recognize the unique beauty and creativity in women’s literature.
Keywords: feminist criticism, modern Chinese literature, The bathing women, Tie Ning, women’s literature

Article Details

References

Hồ Khánh Vân (2017). Ý thức kháng cự chế độ nam quyền trong tiểu thuyết của Dạ Ngân (Việt Nam) và Thiết Ngưng (Trung Quốc) từ góc nhìn phê bình nữ quyền. Tạp chí Đại học Sài Gòn, số 34 (59), Số chuyên đề Bình luận văn học - Niên san 2017, 158-167.

Hồ Khánh Vân (2018). Cơ chế văn hóa xác lập địa vị hạng hai của nữ giới trong văn xuôi Dạ Ngân và Thiết Ngưng. Tạp chí Nghiên cứu Văn học, số 10, 80-93.

Lê Huy Tiêu (2011). Tiểu thuyết Trung Quốc thời kỳ cải cách mở cửa. Hà Nội, Nxb Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Kim Anh, Vũ Ngọc, Hà Thanh Vân, Hoàng Tùng (nghiên cứu, sưu tầm, tuyển chọn, giới thiệu) (2002). Thơ văn Nữ Nam bộ thế kỷ XX. Tp. Hồ Chí Minh, Nxb Tp. Hồ Chí Minh.

Nguyễn Văn Nguyên (2010). Nhận diện “Thân thể sáng tác” trong văn học đương đại Trung Quốc. Hội thảo Văn học nữ quyền. Hà Nội, Viện văn học